Citroën Shortlease
André Citroën (5 februari 1878 – 3 juli 1935) is de naam van de ingenieur die aan het begin van de twintigste eeuw een Shortlease auto fabriek opricht in Frankrijk. In 1900 verwerft hij in Polen een Russisch patent voor een productiemethode die hem in staat stelt om tandwielen met een V-vormige vertanding te produceren. Voordeel daarvan is de grotere sterkte, grotere precisie (de tanden ‘schuiven’ niet meer), en daardoor lagere slijtage en een lager geluidsniveau. Deze bijzondere vorm vindt men later terug als de dubbele keper in het Shortlease Citroën logo.
Shortlease C3 & Shortlease C4
De Citroën C3 Shortlease was in 2002 een van de eerste auto’s in een nieuwe stijl die werd geïntroduceerd, niet lang daarna gevolgd door de Shortlease Citroën C3 Pluriel, de cabrioletversie. De Citroën C5 Shortlease die daarna werd gepresenteerd, maakt gebruik van hydropneumatische vering in de nieuwste uitvoering. Niet lang daarna werden de C2 en C4 op de markt gebracht. In 2005 werden de C1, een samenwerkingsverband met Peugeot en Toyota, en het nieuwe model C6, het voormalige Lignage project, geïntroduceerd.
Shortlease Citroën
De Citroën Shortlease C8 is ontwikkeld door PSA (Citroën en Peugeot (807) en de Fiat-groep (Fiat Ulysse en Lancia Phedra). In 2006 werd de Shortlease C4 Picasso gepresenteerd als gezinsauto in uitvoeringen met vijf of zeven zitplaatsen. In oktober 2007 kwam de SUV C-Crosser op de markt. De C5 en de Shortlease Berlingo kregen in 2008 een nieuw uiterlijk, hoewel de Berlingo ook nog steeds in het oude model te krijgen is (Berlingo First). In oktober 2009 kwam de eenvolumer Citroën Citroën Shortlease C3 Picasso op de markt. Een verkoopsucces is de compacte eenvolumer (midi-MPV) Citroën Shortlease C4 Picasso, bestseller in Europa.